Перейдіть за посиланням та подивіться відео.

 

Посилання тут. 

Плавання - унікальний засіб впливу на організм дитини

 

 

Фахівці починають, що плавання сприяє розвитку всіх груп м’язів та покращує координацію рухів. Завдяки горизонтальному положенню тіла у воді під час плавання й активним рухом рук покращується гнучкість хребта. Це дає можливість запобігти порушенням постави, а за наявність-виправляти їх. Активний рух ніг у водія покращує вигини стопи дитини й запобігає розвитку плоскостопості, а у випадку виникнення коригує її.
Також поняття з плавання зміцнюють імунітет, розвивають витривалість, позитивно впливають на основні показники фізичного розвитку - зріст, вагу і пропорційність, загартовують організм дитини. Важливо й те, що вода заспокоює, знімає стрес, сприяє зміцненню сну. Корисні є поняття з плавання для дітей з гіпертонусом і гіпотонусом м'язів, синдромом підвищеної збудливості та дитячим церебральним паралічем.
Поняття у воді розвивають дихальний апарат та збільшують ємність легенів за необхідності долати опір води під час зору.

Показання до занять з плавання
та принципи їх проведення


Лікувальне плавання-одна з форм лікувальної фізкультури, особливістю якої є одночасний вплив на організм людини води та фізичних вправ. Дозована робота м`язів у незвичних для людини умовахводного середовища є важливою дією процедури на організм людини. Під час виконання вправ у воді організм, як цілісна система, комплексно реагує на такий вплив. Насамперед плавання добре впливає на шкіру, серцево-судинну, нервову, ендокринну, м`язову системи, теплообмін і окислювально-відновні процеси.

Лікувальна дія вправ у воді на організм людини полягає у:
• підвишенні тонуса;
• покращенні обмінних процесів та процесів регенерації;
• відновленні функцій певного органу та всього організму в цілому.

Показаннями до занять з плавання є:
• порушення та захворювання нервової системи;
• травми та захворювання опорно-рухового апарату;
• захворювання серцево-судинної та ендокринноїсистем, органів дихання та травлення.

Лікувальне плавання рекомендоване всім дітям з порушенням постави. Протипоказаннями до занять із лікувального плавання є загострення хронічних захворювань, будь-які інші захворювання в гострій формі, період одужання після гострих захворювань, хронічні захворювання нирок із частими загостреннями, шкірні захворювання. Невміння плавати не є протипоказанням для призначення процедур у басейні.
Для знезараження води у басейні додають хлор, який сушить шкіру та може викликати алергічну реакцію. Саме тому перед початком занять із лікувального плавання слід проконсультуватися з лікарем-педіатром і з`ясувати, чи нема протипоказань.

Для проведення занять з лікувального плавання важливо знати такі принципи:

• послідовність - спочатку діти виконують прості плавальні рухи, потім освоюють складніші вправи на воді;
• поступовість - поступове збільщення навантаження та обгрунтоване дозування вправ;
• систематичність - проведення занять не менше трьох разів на тиждень для формування навичок плавання та зміцнення м`язового корсета;
• доступність - вправи мають бути нескладними для дітей;
• наочність - дорослий демонструє дитині правильне виконання вправ;
• індивідуальність - врахування індивідуальних особливостей кожної дитини, зокрема рівня її фізичної підготовленості, вміння триматися на воді, характеру захворювання, фізичного стану на момент занять;
• усебічність - комплексний вплив лікувального плавання на всі м`язовігрупи і функціональні системи організму.

 

Дотримання окреслених принципів сприяє високій ефективності лікувального впливу вправ у воді.

Значення плавання у житті дітей


Регулярне відвідування занять з плаваннябезперечно справляє оздоровчий вплив на дитячий організм. Плавання - це насамперед загартовування. Загартовування запобігає застудним захворюванням і виробляє стійкість організму до змін навколишньго середовища.
Завдяки плаванню відбувається фізіологічний розвиток дитини та зміцнюється її здоров`я. Плавання - один з найбільш дієвих способів розвинути організм з раннього віку, адже це поєднання позитивних впливів води, повітря, температури та рухової активності.

Користь плавання для організму полягає в тому, що воно:
• загартовує організм, удосконалює механізм його терморегуляціі, зміцнює імунітет, поліпшує адаптацію до різних умов зовнішнього середовища;
• удосконалює роботу органів кровообігу та дихання, зокрема поліпшує серцеву діяльність, рухомість грудної клітки, нормалізує ритм дихання;
• зміцнює опорно – руховий апарат (завдяки чому хребет формується правильно), запобігає розвитку плоскостопості;
• підвищує працездатність і поліпшує роботу м`язів;
• гармонійно розвиває силу, швидкість, гнучкість, вправність, координацію рухів, витривалість;
• підвищує загальний тонус організму, зміцнює нервову систему, сон, поліпшує апетит.

 

Заняття плаванням має і виховне значення. Під час навчання створюються умови для формування особистості, що сприяє розвитку цілеспрямованості, наполегливості, рішучості, сміливості, дисциплінованості, самостійності, а також уміння діяти у колективі.
Заняття також прищеплюють вміння та навички самообслуговування.
При навчанні плавання діти в нашому дошкільному закладі отримують досвід, який може знадобитися їм протягом життя. Тому під час бесіди з батьками вихованців, окрім користі загартовування, а також оздоровлення, звертаємо увагу і на користь плавання.

Рішення щодо можливості відвідувати басейн

 


Перед початком відвідування басейну та перед кожним заняттям з плавання дітей оглядає сестра медична басейну та вносить результати огляду до відповідного журналу (термометрія, огляд зіва, шкіряних покровів) під особистий підпис щодо допуску дитини до купання.
Не допускаються до занять діти з гострими катаральними проявами або за наявності отиту, хронічного запалення носоглотки тощо. Такі діти мають перебувати під наглядом лікаря, який визначає початок занять з плавання індивідуально для кожної дитини.

Вимоги до відвідування басейну дітьми

 

                       
Вхід до зали з ванною дозволяється після відвідування дітьми туалету і прийняття душу. Душ діти повинні приймати без плавок, з використанням індивідуальних мочалок і мила. Після цього дозволяється виходити на обхідну доріжку біля ванни басейну.
Для відвідування басейну діти повинні мати індивідуальні плавки, рушник, шапочку, тапочки, мочалку, мило. Особисті речі діти можуть приносити з собою до дитячого садка і після використання забирати додому. Батьки повинні обробляти ці речі після кожного відвідування басейну дітьми. Усі речі дітей зберігаються в індивідуальних шафах для одягу.

Регламент роботи груп з плавання

 

                                                                              
Під час купання тренер перебуває у воді разом з дітьми і забеспечує контроль за їхніми рухами та підтримку у разі необхідності. Дітям, які відвідують басейн, рекомендують мати короткі зачіски - для зручності під час купання і скорочення часу сушіння волосся.
Нагадаємо, що регулярні заняття з плавання є лише одним з елементів оздоровчих заходів у дошкільному закладі. Тому паралельно з плаванням необхідно проводити загартовування повітрям і забезпечувати дітям раціональний руховий режим (спортивні ігри тощо).

Навчання дітей плавання



Загартовування і плавання - взаємопов`язані. Та перш ніж загартовувати
дітей за допомогою плавання, необхідно навчити їх плавати.
Загартовуванню за допомогою плавання обов`язково мають передувати
загартовування спеціальними водними процедурами, з-поміж яких прохолодне вмивання обличчя, миття рук і ніг прохолодною водою, вологе обтирання тіла тощо. Такі процедури не лише загартовують, а й обов`язково викликають позитивні емоції.
Навчання плавання здійснюють поетапно, враховуючи вік дітей, а саме:
• 2-4 роки - привчання дітей до води, звикання до перебування у воді
• 4-5років - набуття дітьми умінь і навичок, що надають упевненості під час перебування у воді (спливати, лежати на воді, «ковзати» по ній, видихати у воду, розплющувати очі у воді тощо);
• 5-6років - навчання плаванню певним способом (наприклад, вільним стилем), узгодженим рухам рук та ніг, правильному диханню під час перебування у воді;
• 6-7років - засвоєння та вдосконалення техніки різних стилів плавання, простих поворотів у воді, плавання на глибині.
Обов`язково в процесі навчання дітей плавання слід тісно співпрацювати з їхніми батьками, проводячи бесіди й надаючи методичні рекомендації про зміст, завдання загартувальних заходів загалом і способи навчання плавання зокрема.

 

 

Під час організації купання і плавання дітей у відкритих водоймах необхідно
дотримуватися певних правил:
• температура води має бути не нижчою за+18°С;
• тривалість купання становить 3-30 хв. (купатися ліпше часто, але нетривалий час);
• купатися слід на мілководді глибиною 60-80см з піщаним дном і несильним плином;
• діти мають бути під пильним контролем дорослих;
• дітям не слід дозволяти пірнати, якщо вони не вміють плавати;
• щоразу після виходу з води діти мають розтиратися рушником.
Фахівці рекомендують розпочинати процедури купання з дітьми віком понад 2 роки за температури води не нижче ніж +23°С, а повітря- +25°С.Тривалість купання спочатку становить 0,5-2хв., поступово її збільшують до 20хв. Оптимальним віком для навчання дитини плавання є 5-7 років, же навчати пізніше важче. А прищеплювати дитині любов до води необхідно з раннього віку.

Вплив плавання на здоров`я дитини

 

Плавання дуже позитивно впливає на організм дитини, зокрема на такі основні показники її фізичного розвитку, як ріст, вага і пропорційність, поліпшує роботу серцево-судинної та нервової систем, розвиває дихальний апарат і м`язи. До того ж плавання є дієвим способом профілактики та виправлення порушень опорно-рухового апарату.
Горизонтальне положення тіла під час плавання забезпечує рівномірне переміщення крові по судинах, що важливо для функціонування серцево-судинної системи. Безперервне чергування напруження і розслаблення створює умови для розвитку кістково-м`язової системи. Додаткова витрата зусиль на подолання опору води розвиває дихальний апарат та збільшує місткість легенів. У дітей схильних до ожиріння, під впливом м`язового навантаження поживні речовини не накопичуються у жировому депо, а перетворюються на енергію.
Під час плавання вода обмиває все тіло та очищає шкіру від продуктів виділення. Дозований вплив прохолодної води на шкіру ефективно стимулює життєві сили дитини та здатність протистояти інфекційним хворобам.
Вагоме значення має також температура води. Низька температура води викликає спазм судин шкіри та легень, довготривале скорочення дихальних м`язів, що призводить до гострих порушень дихання та серцевої діяльності, анемії мозку, яка проявляється втратою свідомості або станом, близьким до цього.
У дитини в разі швидкого входження в холодну воду може розвинутися холодовий шок, який іноді закінчується смертю. Подібний стан може розвинутися не лише в холодній (нижче +16...+17°С), а й у достатньо теплій (+22...+26°С) воді, коли її температура значно відрізняється від температури тіла, що зумовлено тривалим перебуванням на сонці чи фізичними перевантаженнями.
Особливо корисно плавати в морській воді. Солі, що містяться в ній, стимулюють рефлекторні реакції. Під час плавання дитина вдихає морське повітря, збагачене озоном, а хвилі роблять своєрідний масаж тіла.
Дітей, які часто хворіють, необхідно попередньо готувати до морських купань і плавання шляхом обтирання та обливання тіла морською водою, температуру якої поступово знижують. Морські купання використовують для лікування рахіту, золотухи, дітей зі погіршеним обміном речовин. Однак морські купання протипоказані у разі недостатності кровообігу, недокрів`я та гострих запальних захворювань.
Отже, купання та плавання - це і ефективний спосіб загартування, і дієва лікувальна процедура. Адже повторювані, правильно проведені, дозовані купання і плавання значно підвищують опірність організму до мінливих чинників навколишнього середовища.

 

Заняття з плавання - унікальний засіб впливу на організм дитини, вдосконалення рухів, розвиток фізичної витривалості, самостійності, наполегливості тощо.
Заняття з плавання проводяться двічі на тиждень. У ці дні не плануються звичайні фізкультурні заняття та заняття фізичними вправами під час денних прогулянок.
Перші заняття короткотривалі – 5-7 хв. Поступово їхню тривалість для дітей 3-го року життя доводять до 10-15 хв., для 4-го року – 10-20 хв., для 5-го року - до 20-25 хв., для старших дошкільників – до 30 (40) хв. Заняттям в басейні мають обов’язково передувати гігієнічні процедури.
Навчання елементів плавання відповідно до програмових вимог організуються поетапно й спрямовані на реалізацію певних завдань, а саме:
- І етап (3-4-й роки життя) – ознайомлення дітей з водою та її властивостями, освоєння у воді;
- ІІ етап (4-5-й роки життя) – набуття дітьми умінь і навичок, які допомагають почуватися у воді впевнено (спливати, лежати на воді, ковзати по ній, видихати у воду, розплющувати очі у воді тощо);
- ІІІ етап (6-7-й роки життя) – навчання плавання певним способом та правильним узгодженням рухів рук, ніг і дихання, починаючи з полегшених способів (наприклад, плавання кролем на грудях і спині без виносу рук);
- ІV етап (старший дошкільний та молодший шкільний вік) – засвоєння і вдосконалення техніки різних спортивних способів плавання, простих поворотів та старту у воду, плавання на „глибокій” воді.

 

 

Типова структура заняття з плавання:
- розминка (з ходьбою, пробіжками, комплексом загальнорозвивальних вправ, підготовчими до плавання вправами на суші); якщо ж немає місця для „сухого” плавання, розминка проводиться у воді;
- вправи на пересування (з ходьбою, бігом, підскоками), освоєння у воді (занурювання, затримка дихання, видихи у воду, відкривання очей у воді, спливання тощо);
- спеціальні вправи на опанування певного способу плавання, засвоєння рухів рук, ніг, узгодження рухів тощо), рухливі ігри у воді з використанням уже засвоєних умінь;
- вільне плавання.
Плавання - специфічна спортивна вправа, оскільки плавець виконує всі рухи у горизонтальному, безопорному положенні. Тому на виконання вправ, спрямованих на вивчення і вдосконалення цього положення, має відводитися 80% часу основної частини заняття ( включаючи ігри, естафети, розваги).
Підсумком проведеної роботи з навчання плавання є свята чи розваги на воді (один-два рази на рік).

Роль медичної сестри басейну
в оздоровчо-фізкультурній роботі дошкільного закладу


Перед працівниками нашого дошкільного навчального закладу стоять завдання з охорони життя та зміцнення імунітету дітей. У зв`язку з цим у дошкільному закладі плаванню відводять вагому роль.
Чималу відповідальність несе медична сестра басейну. Вона має ґрунтовні знання з педіатрії, гігієнічних основ фізичного виховання, психології, педагогіки, анатомо-фізіологічних особливостей дітей до семи років тощо, адже на неї покладається безпечність оздоровчих процедур у басейні та багато організаційних питань, пов`язаних із цим.

 

Обов`язки сестри медичної басейну

 


Слід пам`ятати, що не всім дітям можна займатися плаванням через стан здоров`я. Тому навчання плавання в нашому дошкільному закладі проводимо лише з дітьми, яких допустив до занять лікар.
Основний обов`язок сестри медичної басейну дошкільного закладу – щоденний контроль за дітьми, які відвідують басейн. До такого контролю входять:
• безпосередній візуальний огляд дітей перед заняттям з плавання (стан шкіри, нігтів, волосся голови, загальний вигляд дитини):
• контроль за станом особистих речей дитини: чистота, наявність змінної білизни, гумового взуття, гумової шапочки, речей особистої гігієни (мило, мочалка, рушник);
• оцінка стану здоров`я дітей (урахування попередніх хвороб, оцінка правильності розподілу до групи здоров`я тощо).
До обов`язків сестри медичної басейну також входять:
• профілактика травм;
• допомога дітям при виході з води та одяганні;
• надання першої долікарської допомоги;
• ведення відповідної медичної документації (реєстрація днів відвідування дітьми басейну, та днів пропуску заняття з вказівкою причини);
• оцінка якості миття дітей під душем;
• визначення тривалості заняття, що має відповідати віку та стану здоров`я дітей (після довгої перерви в заняттях тривалість перебування дітей у воді зменшуємо, а згодом поступово збільшуємо);
• оцінка рухової активності дітей у басейні;
• контроль за емоційним та фізичним станом дітей впродовж заняття (наша медична сестра басейну здійснює індивідуальний підхід до дітей, які мають ослаблене здоров`я і потребують знижених вимог до виконання динамічних вправ);
• проведення санітарно просвітньої роботи з батьками та вихователями з питань підготовки дітей до відвідування басейну та навчання плаванню, формування гігієнічних навичок, загартування;
• моніторинг стану захворюваності вихованців закладу, що проводиться разом із сестрою медичною старшою, адміністрацією та вихователями.
На початку навчального року медична сестра басейну нашого дошкільного закладу аналізує картки вихованців, відстежуючи наявність у дітей захворювань, з якими їх не допустили до занять з плавання.

Контроль за дотриманням санітарно-гігієнічних вимог


Медична сестра басейну впродовж робочого дня здійснює також контроль за санітарно-гігієнічним станом басейну. Вона перевіряє:
• санітарний стан приміщень басейну, душових і роздягалень (прибирання, провітрювання, дезінфекція), обладнання;
• придатність води(співпрацює з працівниками районної СЕС)та її стан (адже при забрудненій воді у басейні медсестра повинна відмінити заняття та викликати санітарну службу для проведення додаткових аналізів);
• регулярність дезінфікування ванни басейну після кожного спуску води;
• стан і маркування інвентарю для прибирання;
• температуру води, повітря у душових і басейні.
З метою дотримання санітарно-гігієнічних вимог у басейні здійснюється:
• щоденне прибирання приміщень басейну;
• провітрювання;
• дезінфекцію приміщень.
Ганчіркою, змоченою в 0, 5-1%-вому розчині хлораміну, обробляємо:
• обхідні доріжки, підлоги, лави у роздягальні;
• решітки для ніг або гумові килимки;
• дверні ручки, поручні;
• панелі до рівня не менш 2м від підлоги у залі басейну;
• підсобні приміщення (під час санітарних днів 
як заключний етап генерального прибирання.

 

Гігієнічні вимоги до влаштування плавальних басейнів

 


Приміщення плавального басейну розташовано на першому поверсі в окремій будівлі дошкільного закладу, усередині закладу, у добудові з оптимальною орієнтацією вікон зали басейну на південь.
До складу приміщень басейну мають входити:
• зала для розминки дітей;
• роздягальня;
• зала з ванною;
• туалет;
• душові;
• кімната тренера;
• кімната медичної сестри;
• комори для зберігання інвентарю;
• технічне приміщення для обслуговування басейну.

Вимоги до ванн басейну


Ванна для занять у басейні розмірами 10x4м. Глибина басейну може бути перемінною, від 0,6 до 0,8м (п. 28 Санітарних правил влаштування та утримання дошкільних установ (дитячі ясла, дитячі садки, дитячі садки-ясла) СанПіН3231-85, затверджених Головним державним санітарним лікарем СРСР від 20. 03.1985). По периметру ванни є обхідна доріжка шириною 0, 75м. Нахил дна ванни у бік випуску води складає 1%. На одну дитину, яка присутня на заняттях, площа водної поверхні басейну складає 3м2.
Басейн слід облаштований системою, що забезпечує водообмін у ванні басейну. У басейн впродовж заняття постійно здійснюється подача свіжої води об`ємом 20% ємності ванни на годину.

 

Гігієнічні вимоги до режиму експлуатації плавальних басейнів


Ванну басейну необхідно заповнювати водою, що відповідає вимогам Державних санітарних норм та правил «Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною» ДсанПіН 2.2.4-171-10, затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я України від 12. 05. 2010 № 400. Вимоги до утримання та експлуатації, а також до показників безпечності води басейну викладені у Рекомендаціях зі знезаражування води, дезінфекції підсобних приміщень і санітарному режиму експлуатації купально-плавальних басейнів, затверджених Головним державним санітарним лікарем СРСР від 19. 03. 1975 №1229-75, та у Методичних вказівках з проведення профілактичної дезінфекції у спортивних плавальних басейнах від 31.03.1980 № 28-2/6.

 

Показники безпеки води


Незалежно від прийнятої системи заповнювання вода у басейні повинна мати такі показники безпеки:
• каламутність - не більше 1,5-2 мг/л;
• кольоровість - не більше 35°;
• прозорість - не менше глибини ванни;
• запах і присмак - відсутній;
• залишковий вільний хлор - 0, 5мг/л;
• залишковий бром - 1, 2 мг/л;
• колі-титр води - не менше100;
• допустимий вміст аміаку (мінерального і альбуміноїдного) - не вище 0,05мг/л;
• окиснюваність - не вище 4 мг/л.

Дезінфікування ванни


Перед дезінфекцією ванну басейну необхідно почистити щітками та промити мильно-содовим розчином з наступним ополіскуванням гарячою водою зі шлангу. Для дезінфекції ванни слід використовувати 5 %-вий розчин хлораміну або 2-2,5%-вий освітлений розчин хлорного вапна (температура 18-22°С). При цьому здійснюється дворазове зрошення ванни з розрахунку 0,6-0,8л/м2 (час експозиції не менше 1 години). Після дезінфекції засіб, що використовувався, ретельно змивають значною кількістю води.

 

Дезінфікування приміщень басейну

 


Поточне прибирання басейну проводиться щоденно з використанням мийних і дезінфікуючих засобів (0,5-1%-вих розчинів хлораміну, хлорного вапна, 3%-вого розчину ніртану). Підлягають дезінфекції підлога приміщень, стіни зали басейну (на відстані 2м від підлоги), обхідні доріжки, ручки дверей, санітарно-технічне обладнання тощо. Для прибирання зали з ванною басейну є окремий промаркований інвентар. Іншим промаркованим інвентарем прибирають туалети, душові та роздягальні, залу для розминки дітей, кімнати тренера та медичної сестри. Інвентар для прибирання зберігають окремо. У приміщеннях басейну слід встановлено переносну бактерицидну лампу. Дезінфекцію приміщень бактерицидною лампою проводиться за відсутності людей упродовж 30-40 хвилин.